Mijn eerste week met avonturen zit er op

6 september 2010 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

En we zijn weer een paar dagen en een paar steden verder!

Zoals ik in mijn vorige blog al zei, ben ik na Valladolid afgereisd naar Mérida. Dit is een hele gezellige studentenstad (veel Mexicaanse studentes dus!) waar ik uiteindelijk 3 dagen heb doorgebracht. De eerste dag ben ik samen met de twee Duitsers het stadje in gegaan om de vele kerkjes en pleintjes te bekijken. Vooral het centrale plein (de Zocalo genaamd, elke stad waar ik tot nu toe ben geweest had zo´n centraal plein.. met gratis wifi!) bruist van gezelligheid. Mexicanen houden er schijnbaar van om lekker in de schaduw rond te hangen, en dat kan ik ze niet kwalijk nemen!
Die avond zijn we met een groepje Engelsen wat drankjes wezen doen in de stad en vooral ons nieuwe tequila-spelletje zorgde voor veel verwondering bij de Mexicanen. Als wij op een terasje gingen zitten kwamen de straatverkopers als vliegen op ons af om ons hun spulletjes te verkopen. Nadat dit een paar keer was gebeurd leek het ons wel leuk om hier een spelletje van te maken: als je ze niet in 30 seconden weet af te wimpelen moet je een shotje tequila nemen. Alleen is tequila blijkbaar bedoeld om naast je biertje op te nippen en niet in één keer achterover tikken zoals die lompe Europeanen doen. Zoals jullie kunnen begrijpen was dit weer een erg gezellige avond!

De volgende dag ben ik samen met de Duitsers naar Cuzama gegaan, een plaatsje in de buurt van Mérida waar een paar Cenotes (ondergrondse grotten) verborgen liggen in de jungle. Na een ritje van ongeveer een uur kwamen we aan bij een hutje in de middle of nowhere en daar stond een paardje klaar die ons met een wagonnetje verder de jungle in nam. Af en toe moest je via belachelijk gammele trapjes afdalen in een grot, maar elke keer was het meer dan de moeite waard om daar een duik in te nemen. Na terugkomst in het hostel waren we alle drie gesloopt, dus dit keer geen rare drankspelletjes..

De ochtend daarop heb ik afscheid genomen van de Duiters en heb ik met een groep Belgen meegedaan met een rondleiding in de stad. In de middag heb ik me als een echte Mexicaan gedragen en ben ik met een flesje water in de schaduw op het Zocalo gaan zitten. De rest van de middag heb ik in mijn beste Spaans praatjes proberen te maken met Mexicanen die waarschijnlijk vanwege mijn niet-Mexicaanse uiterlijk steeds naast me kwamen zitten. Alleen al over straat lopen is voor een blond iemand als ik al een hele ervaring en als je dan ook nog Spaans probeert terug te praten dan zijn ze meteen helemaal fan van je! ´s Avonds heb ik in de stad nog wat biertjes gedronken met een Amsterdammer die in hetzelfde hostel verbleef als ik, en hij had me meteen wat tips gegegeven voor mijn volgende bestemming: Palenque.

Gedurende de 8 uur durende busreis, terwijl het gebied steeds berg- en jungle-achtiger werd, kwamen de backpackers in de bus er achter dat we allemaal hetzelfde hostel voor ogen hadden, namelijk een hostel wat midden in de jungle ligt en waar je dus ´s nachts de meest exotische dieren kan horen. Vanwege een gebrek aan plekken heb ik mijn private cabin moeten delen met een meisje uit Noorwegen (goh vervelend).

Ik heb geen idee welke dag het nu is dus laat ik het maar weer gewoon ´de volgende dag´ noemen, zijn we met z´n zessen naar de ruines van Palenque gegaan. Voor mij waren deze de mooiste tot nu toe aangezien het echt midden in de jungle ligt (ik had nog net geen machete nodig) en je ook hier weer alles mocht beklimmen. Tijdens de vele beklimmingen hadden we gelijk maar een theorie ontwikkeld waarom deze beschavingen zijn omgevallen en hoewel ze de meeste gevestigde theorieën tegenspreken denken w¡j dat het kwam door hun trappen; door de steilheid en ongelijke treden is waarschijnlijk iedereen gesneuveld tijdens het traplopen en ik ben blij dat sindsdien de trapleuning ook is uitgevonden. Zo slim waren die Maya´s dus ook weer niet...
Na de ruines zijn we doorgereden naar de watervallen van Misol-Ha en Aqua Azul en voor de laatste was een gigantische aaneenschakeling van watervallen en natuurgeweld. Uiteraard konden we het ook hier niet laten om een verfrissende duik te nemen.

Omdat het stadje Palenque verder niet zoveel te bieden heeft zijn we daarna in de bus gestapt naar San Cristobal de las Casas. Dit was een busreis van drie uur dwars door de jungle en vanwege de hevige regenval in de laatste weken was de weg hierdoor soms eeh weg en moest de bus zich een weg door de modder en kuilen banen. Af en toe werden we afgeschikt door een controlepunt van het leger en een Mexicaan legde ons uit dat we het zogenaamde Zapatista-gebied binnen reden. Zapatista was een rebellenleider die volgens mij in de vorige eeuw nogal recalcitrant was ten opzichte van de Mexicaanse regering en er zijn in dit gebied nog steeds wat Zapatista dorpen te vinden die zo nu en dan baldadig worden. Ook leuk waren de borden langs de weg om ons hiervoor te waarschuwen: "you´re now entering Zapatista territory, be careful". Vandaag ben ik met een paar Engelsen door het dorp gelopen en staat voor vanavond een bezoek aan het lokale kroegje weer op de planning. Ik zit inmiddels op 2000 meter hoogte dus voor het eerst sinds m´n vertrek uit Nederland moet ik zowaar m´n vest gaan gebruiken.

Morgen gaan we naar Cañon del Sumidero, waar we in een bootje door een imposante kloof gaan varen... en wat er daarna allemaal gaan gebeuren weet ik nog niet :-)

1. Soorien:
    7 september 2010
    Goh, ben ik de eerste die reageert?
    Het is weer maandag en ik dacht laat ik ff kijken op DE site.
    Oja een nieuw verhaal. Ik ben nu wel benieuwd baar foto's!
    Naar de stoere verhalen. Ik moet nu slapen, wekker gaat ober 5uur weer.
    Helaas :-( have fun daar!

Liefs monday
  2. Soorien:
    7 september 2010
    Sorry vd fouten. Mijn iPod is vervelend.
  3. Jorn:
    Klinkt goed Reno! :-)
  4. Bert:
    René,
    Leuk verhaal van een leuke en spannende vakantie.
    Ik lees regelmatig over tequila, neem maar een fles mee.
    Bert
  5. Ruth:
    René,
    Puedo leer que te has divertido mucho y que has disfrutado mucho de México!, me da mucho gusto!
    Quisiera ver fotos! espero verlas pronto :)
    xx
  6. Mariëtta:
    8 september 2010
    Hey broer!
    Zo te lezen is het erg gaaf daar!
    Volgens mij ben je nog geen dag alleen geweest!?
    Nog 1 dagje werken en ik heb ook vakantie!
    Geniet ervan en veel foto's maken he!
    Groetjes jet (en koen en femke)
  7. Hen:
    9 september 2010
    Renski,

Klinkt verdomde gaaf! Het lijkt wel alsof je bijna een local bent....

Tot de volgende 'log'!
  8. MM&J:
    12 september 2010
    Voor ons ook 1 fles tequilla :-)

Geniet ervan, met al die meiden!

M, M & J