Tijd voor een nieuw hoofdstuk in m'n avonturenboek

22 september 2011 - Utrecht, Nederland

Nu inmiddels heel Nederland weer de mouwen heeft opgestroopt om het werk te hervatten, is het eindelijk mijn beurt vakantiekiekjes te gaan maken. Waar ik me vorig jaar tijdens mijn avontuur door de binnenlanden van Mexico voor het eerst buiten Moedertje Europa begaf, vlieg ik dit keer zelfs de evenaar over! En als ik de verhalen mag geloven staat mij daar een totaal andere wereld te wachten. Omgekeerde seizoenen. De tijd die tegen de klok in loopt. Water wat stroomopwaarts stroomt. Appels die wel ver van de boom vallen. Dag en nacht die omgewisseld zijn, maar door het tijdsverschil nog een keer zijn omgedraaid (als dat geen jetlag op gaat leveren weet ik het ook niet meer). Ik zal jullie niet langer in spanning laten, mijn bestemming is ditmaal [tromgeroffel] Peru!

Het gaat een drie weken durende reis worden langs stokoude bouwwerken van de Maya's en Aztecs oh nee dat waren die gasten van vorig jaar Inca’s en Nazca’s (Machu Picchu! Nazca Lines!), de hoogste plas water ter wereld, de Colca Canyon (een soort Grand Canyon, maar dan wel diep) en een hele rits aan koloniale steden.

Gelukkig (voor mij althans, ik denk dat de toenmalige natives er een stuk minder content mee waren) spreken ze in Peru door de overdreven expansiedriften van de Spanjolen een paar generaties terug ook Spaans. Ik ben benieuwd of de LOI cursus Spaans voor Onderweg die mij de afgelopen tijd door de files van de A12 heeft gesleurd m’n taalskills weer genoeg heeft weten te heractiveren om me ook in Peru enigszins verstaanbaar te kunnen maken. Dat ik niet verder ben gekomen dan les 2 van de 8 is dan maar ons kleine geheimpje...

De afgelopen 27 jaar heb ik me als rasechte Hollander vrijwel permanent onder zeeniveau voortbewogen en straks zullen er dagen zijn dat ik 4 kilometer hoger sta. Behalve dan het recept voor het handje antihoogteziektepillen (3x woordwaarde) die ik dus voor de zekerheid maar in m’n tas heb laten zakken, is het recept zoals jullie kunnen lezen hetzelfde als vorig jaar in Mexico. Hopelijk wordt het ook net zo’n geweldige vakantie! Of in ieder geval boeiend genoeg om jullie aan de andere kant van de wereld aan het scherm gekluisterd te houden!

Veel leesplezier de komende weken!

1. Ruth:
    Buena suerte! =)
  2. Ilse Al:
    23 september 2011
    Heel veel plezier en verwondering toegewenst, Rene! Leuk dat je weer schrijft op je reislog! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen! En een beetje jaloers, dat mag je best wel weten.
    Groetjes, Ilse
  3. Jorn:
    23 september 2011
    Je vliegt op Cancun, dat schijnt in sommige periodes van het jaar ook wel een gezellige stad te zijn :P

Have fun maestro!
  4. MvdH:
    Veel plezier!
    We kijken uit naar je blogs.
  5. mam:
    23 september 2011
    Voor je vertrekt nog wat moederlijk advies:
    wees voorzichtig (o ja, ben je altijd!) en niet met vreemde mensen praten. Goeie reis, jochie!
  6. Sjoerd:
    23 september 2011
    Fijne reis! Je verhalen zal ik weer met veel plezier lezen!
  7. Vik:
    ReBo,

Leuke proloog! Geniet er van, je hebt het verdiend!
  8. Thijs:
    Hey ReBo,

Veel plezier, ik ben benieuwd naar de verhalen!
  9. Meindert en Lenie:
    25 september 2011
    Hoi René, Veel plezier en een heel fijne vakantie gewenst.We sluiten ons aan bij de adviezen van "Mam".
  10. Bert:
    25 september 2011
    René, geniet van de vakantie en maak veel foto's.
    Wees voorzichtig